Bottichelli Apelles
Το Calumny of Apelles είναι μια ζωγραφική σε τέμπερα από τον Ιταλό ζωγράφο Αναγέννησης Sandro Botticelli. Με βάση την περιγραφή ενός αρχαίου χαμένου πίνακα ζωγραφικής από τον Apelles, το έργο ολοκληρώθηκε περίπου το 1494–95, και τώρα βρίσκεται στο Uffizi της Φλωρεντίας.
Το περιεχόμενο της ζωγραφικής του Apelles, όπως περιγράφεται από τον Lucian, έγινε δημοφιλές στην Αναγεννησιακή Ιταλία και ο Botticelli δεν ήταν ούτε ο πρώτος ούτε τελευταίος Ιταλός αναγεννησιακός καλλιτέχνης που το απεικόνισε. Ο Leon Battista Alberti το είχε επαινέσει και το συνιστούσε ως θέμα για τους καλλιτέχνες να ξαναδημιουργήσουν το De Picura του 1435 με μεγάλη επιρροή και υπήρξαν τέσσερις μεταφράσεις των ελληνικών του Lucian στα λατινικά ή στα ιταλικά κατά τον 15ο αιώνα.
Ορισμένα κοσμικά έργα του Μποτιτσέλι δείχνουν ενδιαφέρον να αναδημιουργήσουν μερικές από τις χαμένες δόξες της αρχαίας ελληνικής ζωγραφικής, οι οποίες καταγράφονται στην κλασική λογοτεχνία, ειδικά στην έκφραση, ένα δημοφιλές λογοτεχνικό είδος που αποτελείται από την περιγραφή ενός πίνακα, ο οποίος είχε προφανή χρησιμότητα πριν οι αναπαραγωγές ήταν ευρέως διαδεδομένες. Ο Άρης και η Αφροδίτη του, ζωγραφισμένοι περίπου δέκα χρόνια νωρίτερα, είναι γενικά συμφωνημένος να δανειστεί μέρος της σύνθεσής του, τους βρεφικούς σάτυρους που παίζουν με την πανοπλία του Άρη, από μια άλλη έκφραση του Λουκιανού, αλλά καμία άλλη ζωγραφική του Μποτιτσέλι είναι σαφώς μια προσπάθεια να αναδημιουργήσει μια αρχαία σύνθεση σχεδόν πλήρως.
Ο πίνακας είναι μια αλληγορία με εννέα μορφές (καθώς και πολλά ζωγραφισμένα αγάλματα), αλλά στα 62 x 91 cm είναι πολύ μικρότερη από τις μεγάλες μυθολογικές ζωγραφιές του, αλλά μεγαλύτερη από το συνηθισμένο μέγεθος των κομματιών του spalliere που προορίζονται να τοποθετηθούν σε επένδυση ή έπιπλα. Ωστόσο, είναι συγκρίσιμο σε μέγεθος με τη Μυστική Γέννησή του, και έτσι μπορεί να έχει ζωγραφιστεί για δική του χρήση. Ολοκληρώθηκε γύρω στο 1494 ή το 1495 και είναι πιθανώς ο τελευταίος κοσμικός πίνακας του που επέζησε. Συχνά εικάζεται ότι ο Μποτιτσέλι είχε ένα συγκεκριμένο συκοφαντικό άτομο στο μυαλό του, ίσως τον ίδιο, ή τον Σαβονόρολα. Το 1502, μερικά χρόνια μετά την πιθανή ημερομηνία του πίνακα, μια ανώνυμη καταγγελία προς τις αρχές κατηγόρησε τον Μποτιτσέλι για σοδομία.